6.6.14

Okna do pojazdu - wymiana

Na początek

Szyba do pojazdu jest jednym z ważniejszych segmentów wpływających na bezpieczeństwo 0drogowe. Wszelkie rysy, zamglenia czy zmatowienia na niej mają decydujący wpływ na to, kiedy dostrzegamy niebezpieczeństwo. Jeśli więc uznałeś, że już pora na wymianę okien, wspomnił o istotnych zasadach, które zapewnią komfort i bezpieczeństwo stosowania nowej szyby przez lata.

Unikaj używanych szyb i skrajnie tanich podrób

W sytuacji, gdy masz na względzie bezpieczeństwo, trzeba Ci unikać używanych szyb do pojazdu. Bardzo często są one uszkodzone wskutek uprzedniego stosowania, co ogranicza ich właściwości i powoduje dyskomfort kierującego pojazdem w trakcie prowadzenia samochodu. Co więcej, używane okna są zdejmowane w sposób całkowicie niefachowy i przechowywane na zewnątrz. Dzięki temu warstwa PVB, łącząca dwie warstwy szyby, jest wystawiona na niszczące działanie warunków pogodowych, a więc okno delaminuje się lub traci przejrzystość.
Dobrze jest także mieć na względzie, że szyby - przecież ważny element nośny pojazdu - przenoszą siły, jakie zawsze są inne po zamontowaniu ich w innym pojeździe. Dlatego „chodzona” szyba wmontowana w nowym wozie w krótkim czasie może ulec zniszczeniu.Koniecznie trzeba także rezygnować z najtańszych zamienników szyb samochodowych, z tej przyczyny, że do ich wyprodukowania, w roli laminatu (czyli warstwy łączącej dwie warstwy szkła) najczęściej używa się połaci tworzywa pochodzącej z recyklingu i przez to szyba szybko matowieje. Tanie okna do pojazdu są też często pofalowane, co powoduje „falowania” obrazu albo refleksy świetlne.

Nie montuj w pojedynkę.

O trwałości szyb do auta decyduje nie tylko sama marka okien do auta, ale też ich montaż. Szyba samochodowa (bez względu czy jest to powierzchnia przednia, boczna czy też tylna) musi zostać profesjonalnie wbudowana w pojazd, w przeciwnym wypadku czekają na nas na przykład nieszczelności, jak także szybkie wypaczenia na przykład pęknięcia. Najczęściej nie nie bierze się pod uwagę tego, że od jakości okien czołowych i fachowego zamocowania zależeć może także skuteczność działania poduszek powietrznych. Zmieniając szybę warto więc zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i współpasażerów.

Koniecznie sprawdź, czy okno ma certyfikat ISO

Firmy, jakie dostarczają części (w tym szyby do pojazdu) do firm samochodowych na tzw. „pierwszy” montaż, są zobligowane do zdobycia niezliczonych ilości certyfikatów. Głównym z dokumentów jest: ISO/TS 16949:2002, który jest generalnym oznaczeniem jakości, poświadczającym spełnienie wszystkich wymogów stawianych częściom samochodowym przez firmy samochodowe. Każdy duży producent motoryzacyjny przyznaje też swoim czołowym dostawcom wyróżnienia, co dobitnie oznacza wysoką jakość. Dlatego przed zmianą szyby warto zdobyć się na sprawdzenie i poszukać informacji w sieci na temat producenta interesującej nas szyby.

Szyba wymieniona

Kiedy już wymienisz szybę, przez kilka dni po montażu pamiętaj, żeby:
  • nie czyścić wozu urządzeniami wysokociśnieniowymi
  • nie stawiać auta na krzywej jezdni i nie najeżdżać na krawężnik
  • nie unosić samochodu na sprzęcie podnoszącym
  • nie trzaskać drzwiami.
18.3.14

Rynki Kapitałowe w marcu

Rynek akcji

Luty był dobrym miesiącem dla inwestorów funduszy lokujących pieniądze na polskich papierów wartościowych. WIG podrożał o ponad dwa procent. Wzrosty napędzały średnie i mniejsze firmy, bowiem indeks WIG 20 zyskał tylko o jeden procent, jednocześnie wskaźnik tych mniejszych sWIG80 niemalże o 6%. Oznacza to, że jak na razie 2015 rok przyniósł odmienienie trendów zeszłorocznych, kiedy lepszą lokatą były największe spółki. Perspektywy dla światowych rynków zdają się poprawiać w bieżącym roku. Bieżący rok przyniesie najprawdopodobniej niewielkie podkręcenie tempa wzrostu globalnej gospodarki (według prognoz MFW do 3,5% z 3,3% w 2014 roku). Równocześnie w większości regionów słusznie jest spodziewać się wzrostu skumulowanych zysków raportowanych przez podmioty.
Ceny nie są z grupy historycznie niskich, jednak wg nas nie są tak duże by się ich znacząco obawiać zwracając uwagę na niski koszt pieniądza. Zarazem historycznie wysokie ceny papierów dłużnych w głównych gospodarczo regionach i wiążące się z tym znikome szanse na wysoki zysk w segmencie dłużnym mogą odegrać istotną rolę we wzroście zainteresowania akcjami.
W skali naszego podwórka uważamy, że wzrośnie atrakcyjność inwestycyjna mniejszych przedsiębiorstw nad „grubasami”. W tym segmencie łatwiej o raptowną poprawę wyników, a wyceny w wielu przypadkach wydają się z dużym marginesem na zysk. Szanse na większy zarobek to także w tej sytuacji znacznie większe ryzyko, powodowane większą podatnością na zmiany nastrojów wśród inwestorów i kierunku przepływu pieniędzy (więcej o tym - źródło).

Ekonomia - jak to ocenić?

Pierwszy i drugi miesiąc bieżącego roku nie przyniósł nic, co mogłyby odmienić naszą ocenę perspektywgospodarczych dla Polski. Wciąż konsekwentnie jesteśmy na stanowisku, że z początkiem obecnego roku generalna atmosfera dla lokujących kapitał z nadzieją każe patrzeć w przyszłość, przy możliwości jakiejś bliżej na ten moment nieokreślonej poprawy w następnych kwartałach. Zgodnie z danymi z czwartego kwartału 2014 roku, krajowa wzrost gospodarczy wyniósł 3,1% r/r za sprawą czynników jak konsumpcja wewnętrzna (wzrósł wówczas on o 3,1% rok do roku) i inwestycje, których dokonywały firmy (+9% r/r). Czynnikiem, który obniżył skalę wzrostu było saldo wymiany z zagranicą (-1,5%). Później w ciągu roku 2015 można się spodziewać co najmniej utrzymania tempa rosnącego handlu wewnętrznego czy nawet umiarkowanego przyspieszenia. Większa skala poprawy winna pojawić się w obszarze inwestycji, głównie za sprawą spodziewanego wzrostu ilości realizowanych projektów w infrastrukturze w ramach budżetu Unii Europejskiej na najbliższe lata.
Handel zagraniczny: da się przypuszczać, że czeka Nas nadejście pewnej poprawy dzięki coraz bardziej możliwego polepszenia atmosfery gospodarczej w Unii (zakładamy, że saldo wymiany handlowej ze wschodnimi sąsiadami nie ulegnie poprawie po znacznym pogorszeniu w 2014 roku). Polityka stóp procentowych w ostatnim czasie: Pod wpływem utrzymującej się de?acji (inflacja za styczeń 2015 roku -1,3%), a także pod wpływem wielu europejskich banków centralnych chcących zmniejszenia kosztu pieniądza, Rada Polityki Pieniężnej z początkiem marca obniżyła główną stopę procentową z 2% do 1,5%. Przy okazji gremium zasugerowało, że dobiega końca niemal 3- letni cykl obniżek.
Uważamy, że realizacja zamiarów RPP wydaje się pewna i nie obawiamy się dalszych zmian kosztu pieniądza co najmniej do końca roku.

Rynek papierów dłużnych

Jednym z istotniejszych czynników kształtujących sytuację na rynku polskich papierów dłużnych skarbowych jest polityka banków centralnych. Dla rodzimego rynku najbardziej liczą się trzy instytucje. Pierwsza z nich, Rada Polityki Pieniężnej, ścięła na początku marca główną stopę procentową o 50 pkt. i jednakowoż powiedziała, że kolejnych nie będzie. Zasadniczo dla długu rokująca jest sytuacja, gdy ma nastąpić fala obniżek stóp procentowych. Rynek zawczasu uwzględniał marcową obniżkę, w tej chwili najważniejsze wydaje się, że nie powinno być już kolejnych.